maandag 14 april 2014

Tijd voor Talent

Vorige week toen ik na een teamochtend aangaf dat ik de bespreking wel even in een schema zet en het dan iedereen zal mailen, slaakten mijn collega's een zucht van opluchting: "Wat fijn dat jij dat wil doen! Ik kan dat echt niet."

Bewust van je talent
Toch eigenlijk gek dat het voor mij zo normaal is dat ik het leuk vind om schema's, overzichten en chaos op andere manieren een structuur te geven, terwijl dat anderen hier van gruwelen. Of dat ik meteen nadenk over praktische zaken die nodig zijn om een geweldig idee tot daadwerkelijke uitwerking te brengen. Of dat ik tijdens een gesprek de ander blijf observeren om te zien hoe iemand zich voelt en mijn houding hierop afstem. En dat wanneer er een groep jongeren voor mij staat ik hen vrijheid, maar wel binnen kaders, ga geven en dat hierin prachtige momenten ontstaan.

Niet alleen ik heb dingen die ik zelf normaal vind, maar iedereen heeft deze eigenschappen. Talenten, krachten, kwaliteiten en misschien wel de beste: Superkrachten zijn de dingen die jezelf normaal vind en soms niet eens meer ziet. Totdat je andere mensen tegenkomt, hiermee gaat samenwerken en erachter komt dat je uniek bent. Er zijn allerlei manieren om te ontdekken hoe bijzonder je bent en ik heb allerlei manieren zelf al gedaan. Beroepstesten maken, training vanuit de bijstand volgen, vrijwilligerswerk doen, activiteiten waarmee je hobby uitoefent, online cursussen volgen, netwerkbijeenkomsten bijwonen en met andere enthousiastelingen projecten bedenken en uitvoeren.

Waarmaakdag Leiden
Bij de Waarmaakdag zijn waarmakers aanwezig, elk met hun eigen talent, die anderen helpen om hun droom, project of onderneming vorm te geven. Met mijn geniale idee stapte ik vorige week binnen bij de Waarmaakdag in Leiden. De ruimte was gevuld met koffie, thee, paaseitjes, waarmakers, enthousiastelingen en heel veel energie. Gedurende de dag heb ik mijn idee bij verschillende mensen voorgelegd en na 5 uur zat mijn hoofd vol met goede tips, ideeën en projecten die aansluiting hebben.

Onder het genot van een kop thee en chocoladetaart nam ik de hele dag nog eens door en liet alle nieuwe inspiratie en energie bezinken. Ik bedacht me dat het bijzonder is wat je in een paar uur kunt bereiken met hulp van andere mensen en hoe erg ik het iedereen gun om te ontdekken wat ze leuk vinden om te doen en dit dan ook te gaan doen.

Nu een paar dagen later heb ik een duidelijker beeld van mijn idee en ziet dit er zo uit: Ik ga jongeren begeleiden in het vinden van hun talent en hierna hun de mogelijkheid te kunnen geven om dit talent in te zetten bij een kleine zelfstandige ondernemer om zo ook meteen aan hun cv te bouwen en hun netwerk.

Zo dat staat!

Foto