dinsdag 24 juni 2014

Tijd voor Talent

Ken je dat gevoel dat alles helemaal klopt? Dat de glimlach op je gezicht helemaal vanuit je tenen komt opborrelen? Dat alles wat je doet goed gaat? Dat iedereen die je ontmoet precies de juiste dingen zegt of doet? Dat je opeens een pagina op internet opent die je precies laat lezen wat je wil? Dat alle stoplichten op groen staan? Dat de trein aankomt en je de bus in kan lopen? Dat de regen stopt wanneer jij naar buiten gaat? Dat de bakker aan het einde van de dag nog jouw lievelingsbrood heeft?

Deze niet te stoppen energie vult mijn lijf om verandering te brengen. Deze verandering begint bij mezelf en hiervoor onderneem ik activiteiten die (soms mijlen) buiten mijn comfort zone liggen. Want als ik mezelf niet uitdaag hoe ga ik dan vooruit komen?

Leidse Praatjes
Weten jullie nog dat ik een paar maanden geleden schreef over het event Leidse Praatjes waar ik met knikkende knieën en zwetende handen binnenkwam? Vorige week maandag stapte ik hier wederom op dezelfde manier binnen. Misschien nog wel erger, want door de zenuwen was ik ook nog aan het ratelen geslagen. Tijdens de vorige bijeenkomst liet ik bij de organisatie vallen dat er in mijn hoofd een idee was ontstaan waarop ik meteen de vraag kreeg: "Kom je dit de volgende keer pitchen?"

SLIK! Hart in mijn keel en meteen zweet overal! Alles in mijn hoofd riep nee, maar ik zei JA!

Daar stond ik dus, na 20 keer oefenen van mijn praatje, met een microfoon in mijn handen en 30 paar vrouwenogen die mij aankijken. Boven hun hoofden ontmoette ik de ogen van mijn vriend, ik haalde diep adem en begon:
"Ik ben Evelien en ik kom jullie vertellen dat er meer mogelijk is."
Na de eerste zin gleed de spanning van me af, kwamen de woorden vanzelf en begon ik het zelfs stiekem leuk te vinden. Bij mij kwam de energie en enthousiasme pas echt los toen ik klaar was en ik van meerdere kanten complimenten kreeg, ik ontmoette mensen die met me mee willen denken en zelfs al mensen die mee willen doen! Het is echt zo gaaf, en geruststellend, om van onbekenden te horen dat je een goed idee in handen hebt.

Maar wat is dan dit goede idee?
Ik zie, lees en hoor veel over jongeren die niet doen wat ze willen, iets anders doen als waar ze voor geschoold zijn of die niet weten wat ze willen. Deze jongeren vol met energie, passie, enthousiasme en ideeën thuis op de bank laten zitten is zonde!

En daarom heb ik het volgende bedacht: Tijd voor Talent.

Tijd voor Talent is er voor de jongeren die na hun opleiding geen idee hebben wat ze nu goed kunnen of willen doen. De jongeren zullen dit gaan ontdekken door actief aan de slag te gaan met het organiseren van een activiteit, maar ook gaan ze aan de slag gaan met zichzelf. De activiteit die georganiseerd gaat worden kan van alles zijn; een koffie-drink-roulatie-systeem opzetten voor ouderen, een braderie organiseren voor het asiel of een straatfeest organiseren.

Aan het einde van het programma hebben de jongeren ontdekt wat hun talenten zijn en hoe zij die kunnen profileren naar werkgevers. Hiernaast zitten de jongeren niet stil, maar zetten hun talenten en tijd in om een activiteit te organiseren voor een door hun zelfgekozen doel(groep). Dit geeft de jongeren niet alleen structuur aan hun week, maar geeft hen ook weer ervaring die op de CV kan.

Ben je geïnteresseerd in Tijd voor Talent, wil je meedenken of meedoen? Klik hier of laat een reactie achter op deze blog.

Foto: Wise man says
http://9gag.com/gag/aAYz2nZ?ref=fbp

Klik hier en ik mail je wanneer ik een nieuwe blog heb geschreven!